zuid-afrika2012.reismee.nl

Robben Eiland en Franschhoek

Vandaag moesten we om half 11 bij de Nelson Mandela Gateway zijn, voor de boottocht naar Robben Eiland. Gelukkig was dit bij het Waterfront, waar we al geweest waren en dus de weg kenden. En maar 10 minuutjes van het hotel.

Eerst met de boot naar het Eiland, daar een bustour over het eiland en werd er wat verteld over de huidige bewoners. Verschillende vogels gezien, zeehonden onderweg vanaf de boot, er liepen schilpadden op de weg en er waren pinguins op het strand.

O, ja, we gingen voor de cel van Nelson Mandela, dus we gingen ook nog naar de gevangenis. Hier een rondleiding gekregen van een oud gevangene, die iets te enthousiast was in zijn verhaal, waardoor zijn engels steeds slechter werd en hij dus onverstaanbaar werd.

Het was erg indrukwekkend, wel erg jammer dat de mensen hun huizen niet onderhouden en de tuinen allemaal verwaarloosd. Blijkbaar hebben ze hier andere begrippen van netjes.

Nu we het daar over hebben, wil ik wel even kwijt, dat die Afrikanen, super vriendelijk en beleefd zijn. En het lijkt of ze altijd vrolijk zijn!!!

Daarna heerlijk koffie gedronken in Kaapstad, met uitzicht op de Tafelberg en een prachtig zonnetje. Wat wil een mens nog meer... Even een broodje eten en op weg naar Stellenbosch.

De route naar Stellenbosch was super mooi. Hoge bergen, diepe dalen, veel wijngaarden en ga zo maar even door. Aangekomen in Stellenbosch viel het ons erg tegen en een mooie accommodatie konden we ook niet vinden. In de boekjes gekeken, zagen we iets moois, B&B Knorhoek. Maar geen adres, dus hoe vinden we dat. Er stond een hele aardige agent langs de weg, die ons hielp. Hij moest wel even zelf vragen waar het was, maar toen wilde hij ons zelfs escorteren naar de B&B. Dit aanbod toch maar afgeslagen en zelf gaan rijden. Zo gevonden, het was prachtig, maar helaas vol geboekt.

Toen zagen we de plaatsnaam Franshoek staan en ergens ging er bij ons een lampje branden. (want Lorraine herkende niks in Stellenbosch, terwijl het in haar herinnering zo mooi was.)

Dus op de gok naar Franshoek. Ja, dit was het en na even rondrijden voor een B&B, komen we precies voor de deur van het B&B waar ze 6 jaar geleden geslapen hebben. En laten ze nou nog net 2 kamers hebben. Na wat onderhandelen over de prijs, hebben we prachtige kamers, met heerlijk balkon. http://www.thecoachhouse.co.za/

Ook nog een tip gekregen voor een goed restaurant: French Connection. http://www.frenchconnection.co.za/

Nouzelden zo lekker gegeten. Lorraine en Ilse namen een T-bone steak. Super was die. Rik had een Kingklip(locale vis) en Heinz had een special kipgerecht. Beiden ook heerlijk. Nog super koffie na en de dag was weer fantastisch afgesloten. En dat alles voor maar 50 euro.

Tussendoor hebben we nog een haaientocht geboekt, waar we ook al onderhandeld hebben over de prijs en nog een guesthouse geboekt voor morgen tegen een weggeef prijs in Kleinbaai.

Marco

Zo te horen hebben jullie een goeie vakantie ! hier in nl is het heel erg herfst (nat)... afrikanen zijn inderdaad heel vriendelijk (zeker als er wat te verkopen valt :-) zijn hun tuintjes nog verwaarloosder dan de mijne ??

Ilse

@ Marco: ja, hoor. het kan veel slechter als jouw tuin. hahahahahaha