zuid-afrika2012.reismee.nl

grote witte haai

Vandaag de gevaarlijke dag, we gaan duiken met de haaien. We hebben allemaal goed geslapen, dus geen spanningen vooraf. Na een heerlijk ontbijt, in het restaurant waar we gisteravond ook gegeten hebben, even de koffers opslaan in de B&B en om 10 uur ons zelf melden bij de 'white shark adventures'. Waar we wederom een ontbijt kregen aangeboden.

De boot waar we mee gaan heet Nemo, dat is niet zo'n passende naam. Na een welkoms praatje van de eigenaar en een briefing over de veiligheid, liepen we naar de haven, alwaar we vervolgens aan boord gingen. 'Let the adventure begin!!!'

De tocht over zee verliep rustig. Er werd nog uitgelegd dat je links wel over boord mocht braken, maar rechts niet, want dan braak je over de mensen in de haaienkooi. Hahahaha.

De kooi lag nog maar amper in het water en we waren nog niet eens omgekleed, of de 1e haaien lieten zich al zien. Dat is gaaf, maar wel eng. De wetsuits waren helaas nat en koud, dus dat begon al minder. En toen moesten we snel, snel die kooi in en dat was even een minder moment. Ik(ilse) kon de trap niet vinden met mijn voeten, dus sprong maar en kreeg toen de deksel op mijn hoofd.(gelukkig niet hard), maar hierdoor ging ik wel meteen kopje onder en mijn benen door de tralies uit de kooi. En laat er nou net een haai langs zwemmen....... Gelukkig lustte hij geen vrouwenbenen. Lorraine vond het koud, dus we zijn er maar weer uit gegaan. We hebben uiteindelijk een haai gezien vanuit het water. De mannen bleven wel langer in de kooi en konden genieten van een mooi schouwspel. Echter, de haaien kwamen zo dichtbij, dat ze ze niet geheel konden zien, omdat die haaien veel groter waren dan de kooi. Ook werden de haaien soms wat opstandig en begonnen ze wild te zwemmen of met hun staarten te slaan, waardoor de kooi alle kanten opging. (zat vast aan de boot, hoor)

Ondertussen konden wij van boven super mooie opnames maken met het fototoestel en Lorraine filmpjes met haar gsm. Na zeker een half uur, moesten de mannen ook de kooi uit, omdat de volgende groep aan de buurt was. Ze kwamen met een big smile boven. Samen nog genoten van een schitterend schouwspel vanaf het dek. De Haaien waren ons goed gezind, ze bleven bijna de volledige tijd bij ons. We hebben er 4 tegelijk gezien, maar of het de andere keren nou dezelfde waren???

De terugtocht werd beloond met vers fruit en snackjes en de zee was gelukkig nog steeds rustig. Nog maar even eten in wederom hetzelfde restaurant(er is geen ander in dit kleine dorp). Boodschapjes en tanken en weer op weg. De gids van van morgen adviseerden ons Swellendam, dus daar maar heen.

Daar staan mooie Hollandse huisjes, zei hij. Dus iets voor jullie. Nou, we zijn hier nu vanaf een uur of 5, maar we weten nog niet waar het mooi moet worden. Oke, er staat een heel leuk kerkje hier voor ons B&B(Lulu's) , maar verder weinig spannends. Wel in de supermarkt veel Nederlandse producten. Bij de Spar liggen dingen van AH, zoals stroopwafels, hagelslag, appelstroop.........

We hebben ons voor het eten maar weer laten adviseren door de B&B en wederom was het goed. Het was wel iets aparts.(Connections) Ze hadden geen menukaart, de kok zal je verrassen. Het was erg lekker. Eerst brood met pate, toen tomatensoep en toen een groot bord, met 2 soorten vlees(beef met championsaus) en snitzel, aardappels en spinazie. Toen kregen we ook nog een stoofpotje van lamsvlees en allerlei groentes. Errug lekker. Ijs met bramen en brandewijn na. Het kan niet meer op. Het enigste wat een beetje tegenviel was de prijs. Zoveel hadden we nog niet betaald. 80,= euro met zijn vieren. Hahaha. Inclusief consumpties en koffie, waar zeuren we over. Ach, ja, je raakt toch snel gewend aan die lage prijzen. Nu lekker op bed boekjes lezen, muziekje luisteren en de dag herbeleven.

Morgen gan we naar Knysna, een lange tocht voor de boeg.

ursula

ja hier staat de boerenkool en hutspot te pruttelen!
met worst,spek en stoofvlees!

Ook lekker

jowan

wat? geen haaienvinnensoep op het menu?

hebben jullie de grote witte nog gezien? of waren het "gewone" haaien ?

Marco

Heel gaaf !

Rob

Hallo luitjes,
Mooie belevenissen. In koud water tussen haaien.....nee, dank u. En waarom ze geen vrouwenbenen lusten, snap ik niet. Ze weten niet wat ze missen :-)
Veel plezier nog ennuh.. voorzichtig!