zuid-afrika2012.reismee.nl

game drives

We hebben de afgelopen 2 dagen zoveel gezien en gedaan, dat ik niet weet waar ik beginnen moet.

Toch maar bij gisterenmorgen dan???

Oke, we zijn na het ontbijt in naar Cape Vidal geweest. Dit is het uiterste puntje van het St Lucia wetland park. Verschillende offroad paden gereden en al snel veel beesten gezien. Hippo's, vele, vele vogels, aapjes, verschillende hertjes en een zwarte neushoorn. Toen we de verharde weg weer op reden, zag Rik in de struiken een dikke bips. Dit bleek ook een zwarte neushoorn te zijn. Heel mooi, maar best eng zo dichtbij. Hij kwam zelfs zo dichtbij, dat we best een beetje schrik hadden en Heinz zijn voet al op het gaspedaal. De neushoorn kwam nml recht op ons af en stak bijna zijn kop door Rik zijn raam naar binnen. Als hij zijn hand had uitgestoken, kon hij hem aanraken. Maar dat durfden we niet.

Nee, je kon er echt niet dichterbij komen, behalve dan als je er op ging zitten. Hahahaha

Verder nog heel veel gezien, maar ik weet het echt allemaal niet meer.

's Avonds gingen we een turtle tour doen. Het was een lange rit over het strand, maar we hebben er 2 gezien. 2 verschillende , maar ik weet de namen niet meer. 1 ging alleen maar op en neer lopen op het strand, de ander ging echt nestelen en we hebben gezien hoe ze eieren legde. Toch wel bijzonder.

De sporen die ze maken in het zand, lijken op bandensporen van een tractor. Echt heel groot.

Nadien nog een nightdrive erbij gekregen en gegeten.(om 12 uur 's avonds!!!)

Toen nog o.a. een hyena gezien, een hippo met jong en een luipaard met jong. Ook weer dezelfde neushoorn.(volgens de gids zitten er maar 2 zwarte in het park en beide hebben we gezien)

Het leukste van alles was nog, dat toen we terug in St Lucia waren er midden in het dorp een hippo liep. Echt heel grappig, zo'n beest midden op straat. Het is dus echt waar. Om 2 uur met een voldaan gevoel naar bed.

St Lucia

De afgelopen 2 dagen laat het weer ons een beetje in de steek. We begonnen gisterenmorgen met een prachtig zonnetje, met hier en daar een wolkje. Na een heerlijk ontbijtje waarbij we wifi hadden, zoals jullie wellicht gemerkt hebben, gingen we de Drakensbergen weer uit.

En daar begon het. Omdat we zo hoog in de bergen zaten, zaten we boven de wolken. Dus belandde we in de mist en later dus onder de wolken. En dat bleef zo.

Het was een dag van ups en downs. We konden wel makkelijk in 1 dag naar St Lucia rijden, maar daar aangekomen bleken al B&B's bezet. Dus wij opzoek naar iets anders. Snel internetcafé in en via Booking.com een hotel gezocht. Dit leek heel leuk en niet duur, dus geboekt. Daar aangekomen was het best mooi, maar bleken er een fout in de boeking. Geen probleem zei die mevrouw. Wij de kamers gekeken en die waren prachtig, ze roken alleen heel vochtig. Terug gekomen bij de balie, liet ze zien dat de boeking was omgezet, maar nu moesten we ineens 2x zoveel betalen. En dit was echt heel veel. Na wat overwegingen besloten toch naar iets anders op zoek te gaan. Uiteindelijk alleen een self-catering kunnen vinden, zonder ontbijt en niet echt top. Toch gedaan, want anders hadden we niks.

De bijna 1000 euro die we nu bespaard hebben, kunnen we dan gebruiken voor tours.

Nadat we de airco aangezet hadden, en de tuinspullen buiten gezet, werd de kamer al beter.

We gingen uit eten en dat was wel weer erg lekker en ook het plaatsje is een klein toeristisch dorpje en wel gezellig. Wel een dilemma, je mag niet buiten de hoofdstraat lopen 's avonds, want daar kunnen nijlpaarden lopen. Nog even een wasje gedaan en tv gekeken en langzaam aan wordt ons huisje toch een beetje van ons vieren.

Vanochtend bij een koffie tentje ontbeten, waar ze super lekker croissants hadden. De koffie en thee zoals we gewend zijn, we klagen al niet meer.

Op naar een toeristenbureau en gevraagd of we wel met onze wagen door Swasieland mogen. Dit bleek dus van niet, we moesten een permit hebben van de verhuurder. Hiervoor moesten we naar Richards Bay. Alvast 2 tours geboekt, morgenavond schilpadden kijken, met diner op het strand en vrijdagochtend gaan we op Hyppo & Crocodil tour.

In Richard Bay konden we het natuurlijk niet vinden, want we hadden geen adres. Dus naar toeristen informatie. Bleek in een winkelcentrum te zitten, wat overigens erg mooi was.

Toen we bij de verhuurder kwamen, was het zo geregeld en meteen is ook ons raam gerepareerd. Alles zonder enkele moeite. De mensen zijn hier echt super behulpzaam en vriendelijk.

Overigens nog wat leuks meegemaakt, deze week zijn nieuwe bankbiljetten uitgekomen, met Nelson Mandella erop. Laten wij nou net een van de eersten zijn die de biljetten kregen via de pinautomaat. Echt iedereen kijkt de briefjes na of ze wel echt zijn en vinden ze helemaal geweldig.

Nadat we in Richard Bay waren geweest(maar liefst 60 km verderop) gingen we opzoek naar een Cheetah opvang bij Hluhluwe. Nou, weer meer als 60 km gereden de andere kant op, maar niks gevonden, helaas. Dus al met al meer dan 240 km gereden en eigenlijk niks leuks gedaan. Wat een rot dag en nog bewolkt ook. Nu denken jullie dat we het slecht hebben, maar het is hier altijd nog zo'n 20 graden warmer dan bij jullie. En we zagen onderweg giraffen en gieren en verschillende bokjes...

Vanavond weer lekker gegeten en we zien ineens sterren. Dus morgen wordt het vast mooi weer.

Ons 'hotelletje' ligt ook nog eens aan de rivier van de nijlpaarden, dus die zouden zomaar bij ons op bezoek kunnen komen. Ieeeeeee!!! Of krokodillen. Er hangen hier overal waarschuwingsbordjes.

Drakensbergen

Wat nu weer? Want jullie moeten straks ineens meerdere verhalen lezen en dat is toch wel lastig. Dus hou ik het maar kort vandaag.

We zijn naar de Drakensbergen gereden, naar Underberg. Lekker relaxed plaatsje, daar wat gegeten en op zoek naar een waterval. Die leek heel zielig, maar toch maar doorgelopen, bleek hij best groot. Even van het uitzicht genoten en rond gekeken. Terug gewandeld en daarna naar het internetcafé, maar dit was dus al dicht om 17 uur. Dan maar op zoek naar eten, voordat ook alles weer dicht is.

Weer eens ouderwetse pot, die erg lekker was. Nu lekker BVN kijken in ons eigen huisje.

Morgen weer een nieuwe dag vol verrassingen, hopen we.

lange reisdag

Vandaag leek een saaie dag te worden, maar het werd een spannende dag.

Waarom? Ik zal het vertellen.

We gingen een lange reis tegemoet, zonder eindbestemming. Toen we uitcheckten bij The Aardvark, vroeg de eigenaar waar we heen wilden. Naar de Drakensbergen, zeiden we.

Hij vertelde dat de N2(de hoofdweg) onlangs een heel stuk was weggespoeld. Het was hier heel slecht weer geweest. (waar wij overigens weinig van merken, want we lopen al weer dagen in korte broek, bij temperaturen tussen de 25 en 30 graden)

Dit verhaal hadden we ook al van Nederlanders gehoord op de Tafelberg, maar we wisten niet waar het was. De eigenaar van The Aardvark bood ons een alternatieve route aan. Ook een goede weg, redelijk vlak en goed door te rijden. We konden makkelijk tot Maclear komen.(daar kende hij natuurlijk een backpackers....)

De weg was niks mis mee en het uitzicht prachtig. We zagen rondom Addo NP nog wat leuke beesten, Olifanten, Giraffen, Secretarisvogels. Onderweg nog wat leuke vogels die we niet kennen, aapjes, geitjes.....

Echter, er was onderweg helemaal niks. De enkele plaats die we tegen kwamen, waren meer townships dan dorpen en als er al een restaurant of iets was, dan was die dicht. Uiteindelijk rond 5 uur een B&B gevonden in Ugie. Mooie boerderij, rondom veel griebus. We hadden de kamer al bijna besproken, bleek ook hier dat je nergens kon avondeten. 20 km verder op was wel een KFC.(dat dan weer wel in de middle of nowhere) Dus besloten we door te rijden, want dat was in Maclear. Dat is toch al weer dichter bij de drakensbergen. Die mw zei nog, tot morgen bij het ontbijt dan, dus toen moesten we nogmaals duidelijk maken dat we doorreden en toen keek ze toch wel wat beduusd. Maar ja, we blijven niet op en neer rijden.

In Maclear viel het nog niet mee om een B&B te vinden, zagen er niet uitnodigend uit, die er al waren. We zagen een leuk bordje van Bob's place. Cottages in de yard, dus wij op zoek. Belandde we op een 5 km lang zandpad en uiteindelijk bleek Bob niet thuis. Wij snel weer terug, want het werd al bijna donker. Bij de volgende B&B, die knal roze was, zei de dame die naar de poort kwam, dat 'Mam' er niet was. Dus dat schoot ook niet op. Uiteindelijk zijn we dan bij wa zuid afrikanen beland, waarvan de moeder amper engels spreekt en de dochter(de gastvrouw) te verlegen is om ons aan te kijken.

De kamers zijn gelukkig netjes en goedkoop, dus we doen het er maar mee.

Avondeten was nog steeds een probleem, dus voor de 2e keer naar de KFC vandaag. Gelukkig weet je bij die ketens dat het altijd goed bereid is. We waren er met zijn drieën nog nooit geweest en nu 2x op een dag. Uiteindelijk konden we er wel om lachen om deze dag, maar even was het toch benauwd en dachten we dat we in de auto moesten slapen.

Morgen gaan we naar Underberg, Drakensbergen.

Addo N.P.

Vanmorgen om half 9 ontbijten en rond half 10 aangekomen bij het Addo N.P. We waren de poort nog niet door of we reden al bijna een schildpad aan. Binnen enkele minuten hadden we al verschillende dieren gezien van de lijst, en nota bene nog wel de kleine dieren. Verschillende vogelsoorten, meerder mongoose beestjes, kleine wrattenzwijnen. Na enkele kilometers gereden te hebben, kwamen we al een mannetjes Kudu tegen, die vast zat met zijn gewei in een boom. Maar hij had zichzelf zo bevrijdt.

Struisvogels en zebra's gezien, verschillende roofvogels en 1 olifant en vast nog het een en ander dat ik vergeet op te noemen. Tussen de middag even wat gaan eten in het restaurant net buiten het hek, want op het heets van de dag laten die beesten zich ook niet zien.

Om 2 uur opnieuw het park in tot half 7 en het duurde even, maar toen zagen we toch olifanten. Het park is nml het Addo olifanten park en we hadden amper een olifant gezien. Maar toen werden we beloond. Een grote kudde stak recht voor onze auto het pad over. Samen met papa olifant, die eerst keek of de kust wel veilig was. Even brullen en de kudde mocht door. Hier zaten ook nog 2 baby olifanten bij, errug mooi.

Daarna nog hartebeesten gezien, aapjes, een mestkever, een duizendpoot, nog meer olifanten, zebra's en kudu's. Ook red bisschops(kardinaals vogels) en wevervogels gezien. Verschillende reigers en nog allerlei vogels die we nog niet kennen.

Toen we buiten het park kwamen, was er nog een vijver waar heel veel vogels zaten en hier zaten de jonkies van de red bisschops. Die waren heel grappig. Hele kleine pluizenbolletjes, die nog amper konden vliegen.

Nadien weer gaan eten op de zelfde plaats als gisteren, maar nu pizza uit een echte houtoven. Erg lekker. Heel toevallig kwamen we Nederlanders tegen, die in dezelfde B&B zaten als ons in Knysna. Gezellig zitten kletsen over allerlei vakantiebestemmingen. Toen we bij The Aardvark aan kwamen, rond half 9, was de eigenaar al een beetje ongerust over ons. Waar we toch zo lang bleven...

Nu weer rusten, want morgen gaan we een lange autotrip maken. Heel saai, maar het moet soms. We gaan richting de Drakensbergen.

Monkey Land

Vandaag wat verwarring over het ontbijt, dus besloten om het over te slaan, want we wilden vroeg naar Monkey Land. Daar belandde we meteen in een tour met Belgen en een Belgische gids, dus nog geen ontbijt. De tour was heel leuk en van de 10 soorten apen die ze er opvingen, hebben we 9 soorten gezien. 2 ziud-afrikaanse soorten en de rest zuid-amerikaanse soorten. Deze werden voornamelijk gebruikt als huisdier.

Foto's volgen nog en dan zullen jullie ook begrijpen, waarom de blauw aap, blauw aap heet. Hij lijkt namelijk helemaal grijs, behalve een belangrijk detail bij de mannetjes.........

Daarna in het park toch een heel lekker ontbijtje kunnen scoren en door rijden richting Port Elizabeth. Daar aangekomen na wat stops voor drinken en plaspauzes, bleek het Addo Nationaal Park toch nog een eindje weg. Gelukkig hadden we onze slaapplaats snel gevonden: The Aardvark. Hier blijven we 2 nachten, hebben we zojuist besloten.(hadden gereserveerd voor 1 nacht, maar konden gelukkig een 2e bij boeken) We slapen in hele leuke ronddaveltjes.

Vanmiddag nog even gaan kijken bij Addo NP om te kijken hoe en wat je allemaal kunt. Toen al de 1e olifanten en kudo's kunnen zien vanuit een lookout. Errug gaaf!!!

Vanavond , ja, het klintk saai, weer heel lekker gegeten. Deze keer ook met verse groenten erbij.

Omdat we al dagen geen wifi hebben en nu alleen een centrale computer, kunnen we helaas geen foto's uploaden en moeten jullie het dus te goed houden. Ook kunnen we dus niet alle dagen een verhaaltje typen, maar we vergeten jullie niet, hoor.

Willen jullie een dikke knuffel geven aan onze beestjes??? De mensjes die er voor zorgen. We missen ze wel een beetje.....

Cheetah's

Vanochtend verrast door een heerlijk zonnetje. Eigenlijk hebben we nog geen dag slecht weer gehad, maar werden we toch ’s morgens altijd verrast met bewolking. Van weinig tot heel veel. In Swellendam hebben we ’s nachts zelfs regen gehad. Nu dus weer lekker weer, dus korte broeken aan…

Eerst in Knysna nog wat rond gekeken en naar de fabriek van Crazy Clay. Erg leuk om te zien hoe ze gemaakt worden en dat het dus echt handwerk is. Helaas worden de meeste beeldjes alleen nog mar op bestelling gemaakt, dus konden we niet zomaar kopen wat we wilden. Toch erg leuke dingen uit kunnen zoeken, tegen een leuke prijs.

Nog even een bak koffie en op naar The Crags.(wij hadden er ook nog nooit van gehoord, maar het is een gebied, met daarin allerlei activiteiten. Veel natuur en hier en daar een accommodatie om te slapen. Een soort Nationaal Park dus, maar dan zonder die naam)

Eerst onze B&B op gezocht (Antlers Lodge), was onze reservering (nog) niet doorgekomen. Maar geen zorgen, we kregen een kamer en zelfs een upgrade. We moeten zeggen, dat die ronddavels er ook erg leuk uitzagen, die we geboekt hadden, maar dit is toch iets beter.

Daarna gingen we eten bij Bramon wine estate(aangeraden door Lydi van de vorige B&B). Dit zag er super uit, maar nadat we besteld hadden, bleken er problemen met de broodoven, dus duurde het heel lang. Helaas, want we wilden eigenlijk snel door naar Tenikwa.(wild cat sanctuary)

Gelukkig was het eten erg lekker(tappas), maar helaas wel wat duur.

Op naar Tenikwa konden we gelukkig nog met een ranger mee. www.tenikwa.co.za

We hebben de African Wild Cats gezien.(Yoda en Jabba zijn wilder), Servals, Caracals(geen idee wat de Nederlandse naam is). Eentje kwam me zelfs kopjes geven. Erg leuke beesten. Gewoon grote huisdieren… Ook nog luipaarden gezien, maar die zaten achter een hek. Gelukkig. En als laatste mochten we bij de cheetah’s.(jachtluipaard) Wat een mooie beesten. We mochten ze helaas niet aanraken, maar toen ze langs ons af kwamen lopen, waren ze toch wel erg groot. Zeker omdat ze net er voor wat wild waren tegen elkaar, dan krijg je er toch wel respect voor en wordt je er stil van.

Er zouden ook nog stokstaartjes moeten zitten, maar die hebben we niet gezien. Wel nog pinguïns, kraanvogels en marabous. Wat zijn die vogels groot en lelijk.

Helaas stond er erg veel wind intussen en was het daardoor best koud (de zon was heerlijk), dus na de rondleiding zijn we even naar de B&B terug gegaan. Daar omgekleed, beetje rondgekeken, want we zitten midden in de natuur, dus hier ook allerlei beestjes te zien.(wevervogels, kraanvogels, loopeenden, herten. Oke, die zijn dan wel van de eigenaar)

Tegen de avond nog even naar Plettenberg Bay voor een kleine snack bij Wimpie’s. (was ik daar eindelijk ook eens geweest in mijn leven, hahahahaha) Wel goede koffie in ieder geval.

Terug naar het huisje, want we hebben een open haard en aangezien het buiten best is afgekoeld, die lekker aangestoken. TV en thee met chocolade erbij en we voelen ons weer helemaal thuis.

Morgen gaan we nog naar Monkey land(ook hiernaast de B&B, net als Tenikwa) en dan rijden we door naar Addo National Park.

naar Knysna

Nou, lulu's B&B was niet veel, maar het ontbijt was een aangename verrassing. een heerlijke fruitsalade, feestelijk opgediend en met yoghurt en daarna broodjes en toast met allemaal zelf gemaakte jam en marmelade. wat wil een mens nog meer???

Daarna op weg naar Knysna. onderweg een keer stoppen voor een hapje en een drankje of een wegopstopping, maar verder verliep de reis zeer voorspoedig. Het B&B van een oud collega van Heinz meteen gevonden en het geluk wil, dat hij ook nog net 2 kamers vrij heeft. www.aestas.co.za

Heerlijk even aan de koffie met hun en wat bij kletsen, om vervolgens Knysna wat te verkennen. Volgens Heinz en Lorraine is er veel bijgebouwd in 6 jaar. Daarna relaxen op de kamer en wat internetten(waar zouden we zijn zonder?) en toen uit eten naar een restaurant, wat wederom een tip is van de guesthouse bewoners.(Guus en Lidy in dit geval)

we zijn Thais gaan eten en het was(het wordt bijna saai) weer heel lekker.

Daarna een ijsje gehaald en thee gedronken op onze kamer en samen gezocht naar accomodatie voor morgen en overmorgen. (morgen in Plettenberg Bay en over morgen in Addo N.P)

Voor de mensen die de route hadden, er klopt niet veel meer van, he? We passen hem per dag aan...

Nou, ik snap dat dit voor jullie lezers een beetje een saai verhaal is,maar het was voor ons een redelijke relaxte dag en het kan natuurlijk niet iedere dag feest zijn.

Morgen gaan we naar een fabriek van hele leuke beeldjes(moet leuk zijn) en 's middags naar een Cheeta sanctuary. dus weer spannend.